Trimite-ne stirea ta!
Românii din afara granițelor au venit la voteze imediat după ce s-au deschis secțiile de votare. Pe rețele de socializare au fost postate fotografii care surprind cozi mari la secții, în diferite colțuri ale Europei. Primul român care și-a exprimat votul este din Noua Zeelandă. MAE informează că votul la alegerile europarlamentare şi referendumul naţional a început în străinătate, la Auckland, Noua Zeelandă, la 22.00, ora României şi 7.00 ora locală, în secţia de votare nr. 18, ce mai îndepărtată secţie organizată peste hotare. „Votul în cadrul celor 441 de secţii organizate în străinătate se va desfăşura pe durata a 33 de ore (25 mai ora 22.00 – 27 mai ora 7.00 când se vor închide secţiile de votare de pe coasta de vest a Statelor Unite ale Americii (Los Angeles, San Francisco, Sacramento, Seattle, Las Vegas, Phoenix, Portland) şi cea de la Vancouver, Canada). Pentru asigurarea condiţiilor optime de vot pentru toţi cetăţenii români aflaţi în străinătate care doresc să îşi exercite dreptul de vot la unul sau la ambele scrutine din data de 26 mai 2019, în cele 441 de secţii de votare au fost trimise 4.000.500 atât pentru alegerile europarlamentare, cât şi pentru referendumul naţional din 26 mai 2019”, se arată în comunicatul de presă al Ministerului de Externe.
Românii își aleg, astăzi, reprezentanții în Parlamentul European. Peste 18 milioane de români sunt chemați la urne pentru a decide eurodeputații care le vor reprezenta interesele în următorii cinci ani. Tot astăzi, românii trebuie să se pronunțe și în privința referendumului pe justiție, propus de președintele Klaus Iohannis. Secțiile de votare s-au deschis la ora 7,00 și se vor închide la ora 21,00.
Reprezentanții României în Parlamentul European se aleg pe bază de scrutin de listă, potrivit principiului de reprezentare proporțională, dar și pe bază de candidaturi independente. România are alocate 32 de locuri în Parlamentul European.
În secțiile de votare, românii primesc 3 buletine de vot. Pe lângă buletinul privind Alegerile Europarlamentare, românii primesc alte două care vizează referendumul pe justiție. Alegătorii sunt chemați să răspundă cu DA sau NU la următoarele întrebări:
Cetățenii români care au vârsta de 18 ani, împliniți până în ziua de referință inclusiv, au dreptul de a alege membri din România în Parlamentul European, informează Ministerul de Interne.
Au drept de vot și cetățenii comunitari (din alt stat membru UE) care s-au înscris în listele speciale pentru a vota reprezentanții României în Parlamentul European. Lista acestora este comunicată de Autoritatea Electorală Permanentă cel mai târziu cu 5 zile înaintea datei alegerilor.
Sunt atât de aproape de noi și, totuși, departe. Este vorba despre frații români din Serbia de Răsărit, cunoscuți ca români timoceni. O comunitate importantă trăiește în orășelul Cladova, aflat la câțiva kilometri de granița cu România. În sprijinul acestei comunități au venit vecinii de la nordul Dunării, din Drobeta Turnu Severin, prin Asociația Cultural Civică „Eudava”.
Sâmbătă, 20 aprilie 2019, la Cladova, Serbia, în imediata vecinătate, a avut loc lansarea oficială a Asociației Eudava-Cladova, asociație a românilor din răsăritul Serbiei, fiică a Asociației Eudava. Această legătură de nume a celor două asociații este menită să îi apropie mai mult pe românii de pe cele două maluri ale Dunării, să formeze o punte de legătură și de comunicare între românii timoceni și cei din Patria-Mamă. Problemele cu care se confruntă această comunitate istorică sunt prea puțin cunoscute. A fi român în Serbia de Răsărit nu este ușor, iar lupta timocenilor pentru păstrarea identității are nevoie de susținere, altfel procesul dur de asimilare va continua și o parte semnificativă a românității sud-dunărene va fi pierdută pentru totdeauna.
La acest eveniment deosebit pentru mediul asociativ al românilor timoceni, au fost prezenți reprezentanți ai celor mai importante asociații românești din Timoc, consulul României la Zaicer, domnul Oliver Marius Diloff, reprezentanți ai Bisericii Ortodoxe Române din Timoc, oameni de cultură, scriitori, precum și reprezentanți ai unor ong-uri din România.
Înainte de a fi un moment festiv, lansarea asociației a constituit și un bun prilej pentru a pune în discuție câteva din cele mai arzătoare teme cu privire la situația românilor din răsăritul Serbiei. Situația copiilor care vor să învețe în limba română și obținerea cetățeniei române au fost două dintre acestea, la care s-au adăugat diverse alte puncte de interes.
Asociația își dorește să fie un actor important în lupta românilor din această parte a Serbiei pentru păstrarea limbii, culturii și tradițiilor românești, iar pentru aceasta va avea nevoie și de sprijinul fraților români din Patria Mamă.
Festivalul Concurs internaţional de interpretare: pian « Micul virtuoz » se va desfăşura în ziua de sâmbãtã 18 mai 2019, ora 9 în Bucureşti, în Sala de festivităţi a Colegiului Naţional de Arte « Dinu Lipatti », din Str.Principatele Unite nr.63, Sector 4, București.
Festivalul Concurs internaţional de pian « Micul virtuoz » de la Bucureşti se adresează preşcolarilor şi elevilor care învaţã pianul, în timpul liber, ca activitate extraşcolarã .
Festivalul Concurs se organizează pe categorii de vârstă şi în concordanţă cu anii de studiu ai pianului : 1an, 2ani, 3ani,etc.
Participanţii vor prezenta 1-2 piese la alegere din repertoriul clasic universal, durata acestora să nu depăşească 5 minute.
În fişa de înscriere concurenţii sunt rugaţi să precizeze exact vârsta şi anul de studiu (exemplu : 10 ani, anul II de studiu).
Concurenţii din strãinãtate pot participa cu maximum 3 reprezentanţi şi un însoţitor.
Pentru invitatii din strainatate se asigura cazare si masa in zilele de 17 - 19.05.2019.
Transportul dus-întors va fi suportat de cãtre participanţii la Festival.
În ziua concursului, între orele 8.00-9.00 se va putea face şi acomodarea cu instrumentul.
Va organizat şi Simpozionul internaţional – secţiunea postere, cu tema « Muzica şi dansul între clasic şi modern ». Lucrãrile vor fi expuse pe parcursul desfãşurãrii Festivalului-concurs. Doritorii sunt rugaţi sã le expedieze pânã la data de 01 aprilie 2019.
Juriul va fi alcătuit din specialişti în domeniu – profesori universitari si profesori de specialitate.
Se va întocmi un clasament pe categorii de vârstă şi ani de studiu ai pianului.
Participantii merituoşi vor fi premiaţi. Toţi concurenţii vor primi diplome de participare.
Fiecare profesor va prezenta 2 tabele nominale cu participanţii aprobate şi semnate de directorul instituţiei .
Pentru informatii puteti contacta telefonic profesorul organizator CLAUDIA IVAN la numarul de telefon 004-0744903681, sau prin e-mail : Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea..
sursa: Agenția BucPress – www.bucpress.eu
“Foarte multă lume vorbeşte despre smerenie, foarte multă lume vorbeşte despre libertate, dar foarte puţini înţelegem că acestea două sunt aceleaşi lucruri.”(S.B.)
Foarte puţină lume vorbeşte, însă, despre smerenie şi schimbare fie pentru că nu se gândeşte la posibila alăturare a celor doi termeni şi punerea lor în ecuaţie, fie pentru că relaţionarea lor duce cu gândul la o abordare teosofica, interdisciplinară şi cvasiforţată, smerenia aparţinând dicţionarului teologic, având conotaţii creştine, iar schimbarea este universală, mai mult interpretată de filosofi.(Lou Marinoff, Intrebări fundamentale. Ed Trei, Bucuresti, 2013)
Dar schimbarea face parte din viaţa noastră de zi cu zi şi are loc fie că vrem, fie că nu vrem, pentru mulţi fiind egala cu stresul! Ea poate avea cauze naturale interne sau externe, poate fi dorită sau nu. Indiferent de natura acestor cauze, ea se poate manifesta ca o problemă reală , căreia îi facem faţă cu greu sau căreia nu ne putem adapta.
Dându-şi seama de importanta ei in viata omului , filosofia chineza a scris o carte în acest sens, I Ching, literal titlul înseamna Cartea Schimbărilor, care se bazează pe o abordare simplă: în fiecare situaţie de viaţă poţi face o mişcare mai bună sau mai proastă. Dacă eşti înţelept, vei face alegerea mai bună, dacă eşti mai puţin înţelept, vei face alegerea mai proastă.
Pe de altă parte, creştinismul vorbeşte despre libertatea alegerii, care ne aparţine fiecăruia şi vine în consonanţă cu credinţa creştină a omului liber, libertate pe care ne-o dă cunoaşterea Adevărului revelat divin prin cercetarea Duhului Sfânt. Concluzionând, alegerea ne aparţine, nu putem învinui pe nimeni pentru ea, decât pe noi înşine, mai puţin revelaţia ei! De asemenea, aceasta nu este determinată în exclusivitate de trecut, ea poate fi doar influenţată de el, dar situaţia prezentă a deciziei pe care o luăm legat de schimbare, cu siguranţă ne va influenţa viitorul.(L. M. )
Cum decidem atunci în privinţa schimbării?
I Ching propune operaţiuni cvasimistice, similare ghicitului în bobi al nostru, românesc sau aruncării cu zarurile, lasă până la urmă alegerea în mâinile noastre, punându-ne la dispoziţie poveşti simbolice ale unor personaje mistice, orientale, în care noi ne putem regăsi sau cu care ne putem identifica printr-un salt cultural.
Ce poate face, însă, un creştin, în acest sens?
Doctrina creştina ne spune ca noi, creştinii avem opţiunea libertăţii totale în acţiunile noastre. Apostolul Ioan spune :”Cunoaşteţi adevărul şi adevărul vă va face liberi!”
Filosofia propune o terapie filosofică prin care, pacientul, ajutat de terapeutul filosofic conştientizează schimbarea şi găseste modalităţile de a-i face faţă împreună cu acesta. La acest exerciţiu ne invită şi psihoterapeutul, într-un dialog pe canapea sau pe skype. Noi, creştinii avem, însă, în plus duhovnicul şi valorile creştine, într-un dialog om-Dumnezeu, metaforic spus, al întunericului cu Lumina neinserată! Savatie Bastovoi spune: ”Noi suntem chemaţi la libertate prin smerenie”. Smerenia, cuvânt din slavona, vine din mera- măsură, deci a te smeri înseamna a te readuce în măsura ta de om.
Şi care este măsura noastră?
“Măsura noastră este moartea”, spune Bastovoi. Mai blând spus este o măsura mică, aş zice a omului simplu care nu şi-a pierdut umanitatea în societatea pe care o numim, astăzi, cu un termen toxic, post-umană. Acesta este orice om care se vede pe sine însuşi, mic. Prin smerenie se câştigă libertatea, în cheie creştină, prin a putea fi tu însuţi indiferent de ce este în jurul tău. Dar tu depinzi de exterior, eşti influenţat de factori externi, te poţi globaliza chiar la un moment dat şi deveni o lume întreagă! Poţi deveni chiar Dumnezeu, re-naşti, re-creezi! Ai libertate totală, te identifici cu Creatorul, dar doar cu puterea, nu şi cu smerenia Lui!
Cum poţi face faţă schimbării de la starea adamică, inocentă, de la întregul Adam care cuprinde întreaga umanitate într-o singură persoană in viziunea Părintelui Sofronie, la Adam- Zeul globalizării, al secularizării în care nu te mai regăseşti, te pierzi, te diluezi, te evapori, dispari...
Poţi întreba oracolul I Ching şi intuitiv poţi controla schimbarea, îţi cumperi cartea şi citeşti, zilnic, în ea ca şi cum ai ghici în cafea sau cum ai merge la astrolog, la ghicitoare. Cei mai raţionalişti dintre noi ar obiecta.
Sau ne putem întoarce în lumea ideilor platoniene, la Alegoria Peşterii. Ea afirmă că majoritatea oamenilor îşi trăiesc viaţa ca şi cum ar fi legaţi cu faţa la un perete. Un foc arde în spatele lor, iar cei care îi ţin captivi(propria ignoranţă) mişcă nişte obiecte în faţa focului, care aruncă umbre pe perete. Asta este ceea ce văd ei, nimic real, doar speculaţii despre focul şi obiectele care cauzează umbrele. Prin urmare, aceştia au nevoie de schimbare. Ei trebuie să aibă puterea să iasă afară, să exploreze lumea reală şi lumina ei, să descopere ce sunt de fapt obiectele, să ajungă la origini, la “idei” (Adevărul, Frumosul, Dreptatea) care fac toate lucrurile posibile. Schimbarea la Platon înseamnă transgresarea unei lumi în care eşti ţinut captiv în mod fals, o evoluţie, un salt din aparenţă în realitate. Lou Marinoff propune evoluţia prin educaţie, cercetare filosofică, spiritualitate.
Mai greu este, însă cu schimbările dramatice care pot interveni în viaţa noastră independent de noi: moartea cuiva drag, boli incurabile, pierderea slujbei, devalorizarea noastră, etc., un “moment al adevărului”(Lou Marinoff) sau ceea ce exploatează Hemingway atingând un maxim de expresivitate artistică în Bătrânul şi marea, acel ordeal, în care omul lupta cu ceea ce este el însuşi, de fapt, cu moartea.(S. B.) Ceea ce îl eliberează pe bătrânul lui Hemingway îl face liber şi pe creştinul roman: smerenia, aducerea în minte a stării finale a umanităţii, a morţii. Dar motorul acestui moment al schimbării noastre prin propria măsură, prin propria libertate nu poate fi nici psihoterapeutul, nici filosofia americană sau chineză, nici alţi consilieri moderni, ci doar fiecare om în sine.
Cum facem faţă schimbărilor din viaţa noastră?
Printr-o idee, prin raţiune, înţelepciune, introspectie, revelaţie, prin filosofii diverse, ajutor terapeutic, medicaţie, prin educaţie şi cursuri, prin Dumnezeu, dar totuşi cum?
Prin schimbarea noastră!
prof.univ.dr. Codruța-Mirela Stănișoară
Țara mea de jale, țara mea de dor! Ai fost cântată de poeți, ai fost pictată de maieștri ai penelului, ai fost văitată de mamele și văduvele războaielor, ai fost hulită de cei ce și-au pierdut speranța! Dar ai rămas, aici, și ne-ai primit pe fiecare să ne naștem și să creștem. De 100 de ani asculți răbdătoare reproșurile noastre aduse ție, iar neîmplinirile personale ți le strigăm fără milă. Uităm că tot ceea ce-ți reproșăm ție este produsul nostru, al oamenilor mărunți cu gânduri deșarte. Eminescu s-a întrebat ce să-ți dorească, pe când nu erai întregită. Răspunsurile lui au venit prompt și sigure, ca un balsam pentru inimile fremătoare ale românilor. Acum, eu, un trăitor al Centenarului Marii Uniri, mă întreb ce să-ți urez. Primul răspuns este: liniște. Da! Îți urez liniște, pace și o lume cu mai puțină patimă. Își urez să-ți vezi copiii acasă, să le poți da înțelepciunea de a-și schimba destinul, de a construi o țară corectă și onestă. Dacă stau bine să mă gândesc, cred că toate urările pe care vreau să ți le fac, dragă României, au legătură cu oamenii tăi, căci ei sunt cei care greșesc! Țara aceasta este alcătuită din oamenii care o populează, este imaginea lor. Tu ne dai locuri unice și peisaje rupte din Rai, dar noi nu știm să le prețuim. Îți tăiem pădurile, te devastăm, te furăm, te îngropăm în gunoaie, în corupție și în venalitate! Te distrugem și nici măcar nu ne pare rău! Continui să ne ții, așa copii răi cum suntem, lângă inima ta și ne dai casă și masă, nu ne lași pierduți în lume. Ne dai un acasă, unde să ne întoarcem, oricât am umbla prin străinătățuri, hotărâți să uităm de tine! Ești blândă și iertătoare, ca o mamă ce-și strânge la piept copilul nepăsător la dorul ei. Așa că, tot ceea ce îți urez eu ție, Românie, este ca pruncii tăi să-și amintească de tine, să-ți vadă bunătatea și să lupte, din nou, pentru tine! Să te curețe de mizeria care te-a acoperit, să te primenească și să te arate lumii așa cum ești tu, frumoasă, bună și dreaptă!
La mulți ani, Românie!
Beatrice Urucu