Trimite-ne stirea ta!
Universitatea de Vară de la Izvorul Mureşului, având ca temă "România şi românii de pretutindeni, în Anul Centenarului Marii Uniri", şi-a deschis luni porţile, la aceasta participând invitaţi din ţară, precum şi reprezentanţi ai comunităţilor româneşti din afara graniţelor.
Episcopul Covasnei şi Harghitei, Andrei, cu binecuvântarea căruia se desfăşoară acest eveniment, a declarat că nădăjduieşte ca această universitate organizată la Izvorul Mureşului, "într-un leagăn al spiritualităţii româneşti", să fie "o filă în istoria neamului", dar şi un prilej de bucurie pentru românii de pretutindeni care se întâlnesc aici pentru a "împărtăşi bucuria aniversării Centenarului Marii Uniri", notează Agerpres.
Potrivit organizatorilor, printre subiectele ce vor fi abordate în cadrul celei de-a XVI-a Universităţi de vară, ce va avea loc în perioada 2-7 iulie, se numără: Reunirea Basarabiei cu România - obiectiv strategic naţional al românilor; Drepturile românilor din comunităţile istorice din jurul frontierelor şi Balcani; Biserica Ortodoxă Română şi românii de peste hotare, în Anul Centenarului; Educaţia în limba maternă, prioritate a românilor de pretutindeni; Provocări privind păstrarea şi afirmarea identităţii naţionale a românilor din judeţele Covasna şi Harghita; Aspecte ale afirmării identităţii româneşti a romano-catolicilor din Moldova; Retrocedările ilegale de proprietăţi în Transilvania - o problemă de securitate naţională etc.
La Universitate participă cursanţi din Republica Moldova, Ucraina, Ungaria, Serbia, Bulgaria, Albania, Macedonia, conferenţiari din principalele centre universitare ale ţării şi din străinătate, ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române, reprezentanţi ai societăţii civile şi ai mass-media. De asemenea, ca şi la ediţiile anterioare, au fost invitaţi politicieni şi reprezentanţi ai statului român.
"Practic, anul acesta se împlinesc 20 de ani de la prima ediţie a Universităţii de vară, care a avut loc la Făgeţel, iar din 1999, la Izvorul Mureşului. Aşa cum am precizat, această universitate de vară are un loc specific în cadrul proiectelor asemănătoare, pe lângă problemele care sunt ridicate de reprezentanţii comunităţilor româneşti din comunităţile istorice din diaspora, de fiecare dată aici, la Izvorul Mureşului, se spun lucrurilor pe nume, se fac generalizări ale exemplelor de bună practică, dar, în acelaşi timp, se fac şi referiri critice la multele şi gravele probleme care îşi aşteaptă rezolvarea atât pentru românii din comunităţile istorice, cât şi pentru cei din comunităţile multietnice şi pluriconfesionale unde sunt numeric minoritari. Aşteptăm şi în acest an cu încredere o recoltă bogată de propuneri, de sugestii care vor fi centralizate în rezoluţia pe care o vom da în final", a declarat dr. Ioan Lăcătuşu, directorul Centrului European de Studii Covasna-Harghita, unul dintre organizatori.
El a spus că, deşi oamenii politici "nu au dat buzna", organizatorii speră să se alăture manifestării şi reprezentanţi ai autorităţilor.
"Chiar dacă oamenii politici nu au dat buzna la proiectul nostru, suntem încrezători că până la finalul cursurilor, parlamentari, europarlamentari, demnitari, prefecţii judeţelor, reprezentanţii societăţii civile şi ai mediului academic îşi vor putea spune părerile, iar cursanţii vor putea avea un dialog interactiv, benefic pentru societatea românească în anul Centenarului. Sperăm, de aceea, ca ediţia din acest an să constituie o cărămidă la ceea ce au însemnat ediţiile din ultimele două decenii privind românitatea, solidaritatea şi apartenenţa noastră la ceea ce este istorie, cultură, suflet şi credinţă românească", a afirmat Lăcătuşu.
În deschiderea cursurilor, preşedintele Asociaţiei "Răsăritul românesc", din Republica Moldova, Vlad Cubreacov, a făcut o trecere în revistă a situaţiei comunităţilor româneşti din jurul hotarelor ţării, punctând o serie de "progrese", dar şi "regrese" în ce priveşte posibilităţile acestora de a-şi păstra şi afirma identitatea naţională.
"Cel mai important lucru este dublarea de către statul român a bugetului destinat organizaţiilor aparţinând persoanelor de origine română, atât din comunităţile istorice, cât şi din diaspora. Creşterea de la 7 milioane la peste 15 milioane de lei este un progres vizibil. Sperăm că, după o execuţie bugetară exemplară anul acesta, în 2019 vom avea un buget dublat faţă de ceea ce s-a produs la sfârşitul anului trecut. De asemenea, un progres mare este şi acordarea de sprijin de către Ministerul Afacerilor Externe comunităţilor locale şi administraţiilor locale, în general, din România pentru înfrăţirea administrativă cu comune, sate, oraşe, raioane din Republica Moldova, în special. Am ajuns la peste 500 de acorduri de parteneriat administrativ doar în Republica Moldova, dar şi din Ucraina, Serbia şi Bulgaria. Avem un progres vizibil", a declarat Vlad Cubreacov.
Totodată, acesta a salutat adoptarea la 13 octombrie 2017 a unei noi legi privind protecţia minorităţilor naţionale în Albania, unde aromânii au fost recunoscuţi ca "minoritate românească", ceea ce conferă Guvernul României posibilitatea de a le acorda un sprijin cultural-identitar.
"Din păcate, există şi regrese - drepturile românilor din Ucraina au fost limitate prin adoptarea unei noi legi a educaţiei. Articolul 7 suprimă, practic, învăţământul gimnazial, liceal şi universitar sau postuniversitar în limba română, aşa cum el există de peste 250 de ani, mai ales în Ţinutul Herţa, în nordul Bucovinei, în Transcarpaţia, dar şi în fosta regiune Ismail, actuala parte răsăriteană a regiunii Odesa. De asemenea, suprimarea legii privind bazele politicii lingvistice de stat din Ucraina de către Curtea Constituţională de la Kiev înseamnă anularea statutului de limbă oficială pe care româna l-a avut în regiunea Transcarpaţia, în mai multe raioane din regiunea Cernăuţi şi în peste 100 de comune cu majoritate românească. (...) Autorităţile centrale de la Kiev, în războiul pe care îl au cu Federaţia Rusă, din păcate, creează victime colaterale şi românii sunt printre acestea", a mai spus Vlad Cubreacov.
Universitatea de Vară de la Izvorul Mureşului este organizată de Centrul Cultural Topliţa şi Centrul European de Studii Covasna-Harghita din Sfântu Gheorghe, cu sprijinul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni, Institutului Eudoxiu Hurmuzachi pentru Românii de Pretutindeni şi al Episcopiei Ortodoxe a Covasnei şi Harghitei, în parteneriat cu Asociaţia "Răsăritul Românesc" din Chişinău, Alianţa pentru Centenar şi Federaţia Organizaţiilor Româneşti din Centrul şi Sud-Estul Europei, informează Agerpres.
sursa: BucPress
Viitorul Șimian a câștigat tot ce se putea în competițiile județene. În afara eventului, alb-roșii au dat și cel mai bun marcator al sezonului. Andrei Enea a marcat la foc continuu, fie că vorbim de campionat sau de Cupă, și astfel atacantul Șimianului a primit titlul de golgheter din Mehedinți.
E o axiomă în fotbal care spune că jucătorul cel mai bun este cel care bagă mingea în poartă din orice situație. „Nouarul” de la Viitorul Șimian nu a ezitat să își treacă numele pe lista marcatorilor ori de câte ori a avut șansa în sezonul 2017-2018, fie că vorbim de campionatul județean ori Cupa României. În ambele competiții județene a fost mereu în prim-planul acțiunilor de atac ale echipei sale, fiind cel mai prolific marcator al roș-albilor. Vârful celor de la Viitorul Șimian și-a câștigat renumele de adevărat naș pentru defensivele adverse, după ce a scuturat de 35 de ori plasele portarilor și în campionatul recent încheiat. Atacantul în vârstă de 32 de ani a înscris de 26 de ori în campionat și de alte 9 ori în Cupa României, ultimele trei goluri înscriindu-le, în weekend, în finala Cupei câștigate de echipa sa cu 6-0, în fața Științei Broșteni. Bătălia pentru titlul de golgheter a fost câștigată fără probleme de Enea, la o diferență dublă față de adversarii săi. Astfel, podiumul golgheterilor este completat de Tiberiu Pătașanu (Dierna Orșova – 16 goluri) şi Costel Pontu (CS Strehaia – 15 goluri), ambii cu câte 13 reuşite.
De luni, 2 iulie, se dă startul sesiunii de vară a admiterii 2018 în facultățile din Timișoara. Universitatea de Vest scoate la concurs 2072 locuri la buget și 4199 în regim cu taxă, pentru cele 77 de specializări de licență. Astfel, pentru a păstra o legătură cât mai apropiată cu tinerii, cu noua generație, UVT adoptă sloganul „Become Your Best!”. Punctul central al întregii activități a UVT este studentul și dezvoltarea lui individuală, păstrând nealterate calitățile și dorințele sale. UVT dorește să transmită faptul că are încredere în potențialul tinerilor și că le oferă acestora întregul suport pentru a deveni cei mai buni.
„UVT oferă competențe care trec dincolo de acumulările din sala de curs și din activitatea de practică, formând caractere, nu doar specialiști într-un domeniu sau altul. Mai mult, studenții noștri pot opta pentru cursuri din cadrul altor facultăți. În acest fel, le oferim mai multe șanse de dezvoltare, pentru a face față rigorilor pieței muncii. Mesajul pe care-l transmitem absolvenților de liceu este să devină cea mai bună variantă a lor, <<Become Your Best!>>. Am plecat de la ideea de devenire, de transformare a studentului în cadrul universității noastre, astfel încât la finalul studiilor să poată deveni cea mai bună variantă a sa”, spune rectorul UVT, prof. dr. Marilen Pirtea.
Universitatea de Vest din Timișoara este cea mai mare instituție de învățământ superior din vestul țării, cu peste 15.000 de studenți, în 11 facultăți. Admiterea la Universitatea de Vest din Timișoara este programată pentru perioada 2 iulie-29 iulie 2018, după un calendar care diferă de la o facultate la alta. Pentru a afla perioada exactă admitere, în funcție de facultatea pentru care se optează, candidații sunt rugați să se informeze pe pagina de internet https://www.uvt.ro/ro/admitere/2018/licenta/. De asemenea, tinerii interesați pot afla mai multe pe grupul de Facebook creat special în acest sens: Universitatea de Vest din Timisoara - Info Admitere
Absolvenții de liceu care se vor înscrie la Universitatea de Vest din Timișoara în cadrul sesiunii de admitere 2018 vor putea solicita alocarea unui loc gratuit de cazare pentru o perioadă de trei zile. Instituția oferă această facilitate pe toată perioada admiterii la ciclul licență, în sesiunea iulie 2018. În acest sens, cei interesați vor depune o cerere în momentul înscrierii la facultate.
Pe site-ul Consiliului orăşenesc Cernăuţi a fost înregistrată o petiţie electronica – autor Maksim Dupeşko, cu propunerea de a lichida două monumente înălţate în perioada sovietică în centrul istoric al bătrânei urbe cernăuţene.
Astfel, autorul cere susţinerea cernăuţenilor privind lichidarea simbolurilor comuniste din oraş, în special, se propune demolarea monumentului “Ostaşului sovietic”, înălţat în Piața Catedralei și a “Tancului lui Nikitin” din apropierea imediată a gării din Cernăuţi.
“În luna august curent vom marca 27 de ani de la proclamarea Ucrainei independente, dar în inima urbei noastre se află două monumente, simboluri ale statului agresor… Începînd cu genocidul prin foamete din anii “30 şi distrugerea intelectualităţii din vestul Ucrainei în perioada 1939-1940 şi folosirea soldaţior ucrainenei drept carne de tun în cel de-al doilea război mondial şi multe alte tragedii. Principalul şi cel ma serios argument în favoarea demolării celor două monumente comuniste este faptul că inamicul /Rusia –n.r./ folosește simbolurile din perioada sovietică pentru propaganda valorilor Anti-ucrainene şi Anti-europene”, se specifică în petiţia de pe site-ul Consiliului orăşenesc Cernăuţi.
În locul monumentelor comuniste, autorul petiţiei propune înălţarea unui monument victimelor ocupaţiei sovietice şi victimelor regimului nazist.
sursa: BucPress
Ambasada Ucrainei din România a organizat un workshop la Universitatea din București în 25 iunie 2018 dedicat împlinirii a 100 de ani de la stabilirea relațiilor diplomatice ucraineano-române – informează BucPress.
La acest eveniment a participat istoricul român Marius Diaconescu care a vorbit despre rolul comunității românești din Ucraina în relațiile diplomatice româno-ucrainene. La final istoricul i-a dăruit secretarului II al ambasadei, Oleksandr Zlatin (ambasadorul, dl Oleksandr Bankov, a plecat imediat după deschidere) harta României din perioada 1918-1940, rugându-l să o transmită ambasadorului, „care să le explice ofițerilor de la securitatea ucraineană că o hartă istorică nu atentează la integritatea teritorială a Ucrainei”. Marius Diaconescu a scris pe Facebook că i-a rugat pe diplomații ucraineni să sprijine lansarea unor volumele cu presa românească despre Unirea din 1918 la Cernăuți în 28 noiembrie 2018.
Marius Diaconescu a constatat faptul că unele comunicări au fost neutre, „dar am auzit și că armata română a ocupat teritoriul ucrainean în Bucovina în 1918 și altele asemenea”.
Agenția BucPress din Cernăuți publică în continuare comunicarea prezentată la București, la 25 iunie 2018 de conf. univ. dr. Marius Diaconescu:
„În Ucraina se află peste 500.000 de români. Aici trebuie socotiți și românii care se declară, din punct de vedere identitar, moldoveni. Nu există popor moldovean sau națiune moldoveană, acestea sunt artificii ale politicii sovietice, preluate, de autoritățile statului ucrainean după 1991, după principiul divide et impera. Orice om inteligent știe că cei care se declară moldoveni sunt de fapt români, sunt parte a poporului român.
Românii din Basarabia de Sud, din Basarabia de Nord, din ținutul Herța și din Bucovina de Nord au ajuns în hotarele Ucrainei sovietice în urma aplicării prin forță de către Uniunea Sovietică a Tratatului Ribbentrop-Molotov. Un alt grup de români se află în regiunea Zakarpatia, în jurul orașului Solotvino, din vechiul Maramureș, intrați în Ucraina în 1944. Disparate se mai află grupuri de români în diverse părți ale Ucrainei, între Nistru și Bug sau chiar la est de Bug. În 1918 numărul românilor de la est de Nistru, până către Crimeea, era estimat între 500.000 și 1 milion. Majoritatea lor au fost asimilați în ultimul secol, doar numele și tradiția, lpăstrată în unele locuri, mai atestă originea lor românească.
Asimilarea etnică poate fi un proces natural sau unul forțat. O mare parte a românilor din Ucraina au fost asimilați natural, prin căsătorii mixte sau prin migrații către zone industrializate și integrarea în noile comunități. Această asimilare naturală a fost mai intensă în satele românești împrăștiate printre sate ucrainiene, situate mai ales la est de Nistru. Religia comună, cea ortodoxă, a contribuit la asimilare, prin facilitarea căsătoriilor mixte și prin lipsa liturghiei în limba română. Industrializarea a avut un rol important în această asimilare naturală, pentru că, prin părăsirea satului pentru oraș, individul a părăsit mediul în care își conserva până atunci limba și obiceiurile în limitele comunității rurale.
În afară de această asimilare naturală, există o politică de stat pentru asimilarea românilor în Ucraina, mult mai accentuată după 1991, după declararea independenței de stat a Ucrainei. În primul rând, guvernul ucrainian susține teoria moldovenismului creată de sovietici pentru a diviza comunitatea românească în români și moldoveni. Succesul acestei teorii este mai mare în Basarabia de sud și parțial în Bucovina de Nord, unde o parte a românilor se declară a fi moldoveni. În localitățile compacte românești din Bucovina de Nord și din Zakarpatia, teoria moldovenistă nu a avut succes. Din această cauză asimilarea etnică și lingvistică a românilor din Basarabia de sud este mult mai avansată. Există ceva în oglindă și în România. Nu știu dacă comunitatea rutenilor sudcarpatici a fost recunoscută ca minoritate etnică în România pentru a avea încă un vot al minorităților la dispoziția partidului de la putere sau este rezultatul propagandei ruse. Dar acești ruteni, ca istoric o afirm, sunt ucrainieni, la fel cum cei care se declară moldoveni în Ucraina sau Moldova sunt români.
O altă acțiune în forță este pe plan școlar. În timpul Uniunii Sovietice românii din Ucraina aveau mai multe școli decât în prezent. Autoritățile locale fac presiune asupra părinților, mai ales asupra celor care lucrează în instituții publice, să își înscrie copiii la școlile ucrainiene. În multe școli românești s-au deschis inițial câteva clase în limba ucraineană, pentru ca treptat ponderea lor să devină mai mare decât cele românești. Punctul culminant al acestei politici agresive de asimilare prin învățământ a fost atins anul trecut prin noua lege a învățământului, care prevede desființarea școlilor în limbile minorităților naționale și obligativitatea învățământului în limba ucraineană.
Dacă ne uităm în oglindă în România, avem un liceu ucrainean la Sighetu Marmației, câteva școli cu clase de predare în limba ucraineană și câteva grădinițe. Am discutat cu câțiva intelectuali ucrainieni din România, care mi-au spus că este vina părinților că nu vor să își trimită copiii la școală în limba ucraineană, existând toată deschiderea din partea autorităților române. De exemplu, în ultimii ani au migrat un număr mare de ucrainieni din satele de munte din Maramureș în județul Satu Mare. În unul din aceste sate în care ucrainienii au venit aici de bunăvoie s-a înființat deja o grădiniță în limba ucraineană!
Îmi amintesc că în toamna anului trecut excelența sa, dl ambasador a vizitat liceul ucrainean din Sighetu Marmației și solicita ca autoritățile locale să asigure transportul elevilor ucrainieni din satele în care locuiesc până în Sighet. Solicitarea excelenței sale era cu câteva zile înainte ca Parlamentul din Kiev să adopte acea lege controversată a învățământului! Oare ar mai avut această pretenție dl ambasador de la autoritățile locale românești dacă vizita sa se desfășura după adoptarea legii învățământului în Ucraina?
Comunitatea românească din Ucraina nu are niciun deputat în Parlamentul ucrainean, care să îi apere interesele la Kiev. În schimb, în România, comunitatea ucraineană are un deputat ucrainean, care reprezintă interesele ucrainienilor din România în Parlamentul român. În România sunt doar circa 50.000 ucrainieni, pe când în Ucraina sunt peste 500.000 români! Ucrainienii din România au un deputat în parlamentul din București, dar românii din Ucraina nu au niciun deputat în parlamentul din Kiev, ales pe criteriul etnic, care să le reprezinte interesele.
Am observat o recrudescență a naționalismului ucrainean în Cernăuți. Sunt organizații civice ucrainiene care promovează ura interetnică, care organizează manifestații în fața consulatului României și care vor să îi alunge pe românii băștinași afară din Ucraina.
Este vizibilă presiunea exercitată de autoritățile statului ucrainean asupra românilor din Ucraina, care încearcă să își conserve identitatea românească prin diverse acțiuni culturale. Ulitma acțiune de intimidare a Serviciului de Securitate ucrainean a avut loc cu câteva zile în urmă la Cernăuți. Românii și-au înființat de câțiva ani un centru cultural, Hurmuzachi, în condițiile în care se amână sine die de către Ucraina înființarea unui Institut Cultural Român la Cernăuți, deși acordul de principiu pentru aceasta este semnat de mult timp. Organizarea unei conferințe științifice, în care au fost evocate personalități care au avut un rol în Unirea Bucovinei cu România în 1918, a fost considerată de către securitatea ucraineană un atentat la integritatea teritorială a Ucrainei. Este o prostie imensă! Istoria este despre trecut. Iar trecutul, adică istoria, nu poate fi falsificată doar pentru că așa vrea securitatea ucraineană. Sunt sigur că în bibliotecile din Ucraina se află hărți cu Ucraina în perioada sovietică sau din epoca medievală sau modernă, când Ucraina era împărțită între Rusia, Polonia sau Austria. Să înțeleg că dacă cineva are o astfel de hartă atentează la integritatea teritorială a Ucrainei? Ar trebui ofițerii de la serviciile de securitate ucrainiene să învețe istorie, o istorie adevărată și să înțeleagă că aceste hărți istorice reflectă o realitate politică dintr-o anumită perioadă istorică și în niciun caz nu atentează la integritatea teritorială a Ucrainei!
La fel există în Ucriana cărți despre istoria mai veche a Ucrainei, când nu exista statul ucrainean sau când părți din Ucraina erau stăpânire de Rusia, Polonia sau Turcia. Ce vor ofițerii de securitate, să fie arse toate aceste cărți de istorie? Așa ceva s-a mai făcut în Germania în timpul lui Hitler, ca să nu mai vorbesc de arderea cărților de către Inchiziție în timpuri mai îndepărtate. Ca istoric fac un apel public către ofițerii de securitate ucrainieni: lăsați cărțile de istorie în pace, lectura lor nu atentează la integritatea teritorială a Ucrainei, în schimb confiscarea lor dovedește o criză identitară a acestor ofițeri de securitate.
Mă opresc aici cu evocarea problemelor comunității românești din Ucraina care afectează relațiile diplomatice româno-ucrainiene. Problemele sunt multe și nu este aici timp să le evoc pe toate.
România a încheiat în 1997 un tratat de bună vecinătate cu Ucraina, tratat considerat de opinia publică românească ca un act de trădare a intereselor României. În ciuda concesiilor părții române, tratatul nu oferă garanții suficiente pentru protecția românilor din Ucraina. Anul trecut a fost primul semnal de forță al României față de politica de intimidare și asimilare a românilor de către statul ucrainean: președintele României, dl. Klaus Johannis, a anulat vizita pe care urma să o efectueze președintele Ucrainei, dl. Petro Poroshenko, în România, din cauza adoptării legii învățământului. Din punct de vedere diplomatic, publicul de aici, cu experiență mai mare în relațiile diplomatice, poate evalua mai bine semnificația acestui act.
Pentru mine, ca istoric interesat de soarta românilor din jurul României, este cea mai importantă acțiune de politică externă a președintelui României, pentru că a transmis un semnal clar că România este interesată de soarta românilrod in Ucraina. Chiar dacă autoritățile guvernului român se bâlbîie, pentru că în multe funcții responsabile cu protecția românilor de peste hotare sunt în continuare incompetenți, este un semnal politic cu valoare istorică. Nu știu în ce măsură autoritățile ucrainiene au înțeles acest act. După cum evoluează implementarea legii învățământului, înțeleg că la Kiev nu contează calitatea relațiilor dintre România și Ucraina.
Comunitatea românilor din Ucraina ocupă un loc special în mentalitatea colectivă românească, pentru că problemele lor ating sensibilitățile românilor. Indiferent câte tratate de bună vecinătate ar fi semnate între cele două țări, românii nu pot uita ultimatumul sovietic din 26 Iunie 1940, eveniment pe care îl comemorăm mâine. Opinia publică românească este foarte sensibilă față de românii din Ucraina. Opinia publică nu înseamnă autoritățile statului, care pot lua decizii și pot avea atitudini în funcție de ceea ce ei consideră a fi interesele de politică externă ale României. Opinia publică suntem noi, profesori de istorie, jurnaliști, membrii ai asociațiilor civice, toți cei care ne implicăm în viața societății. Noi, profesorii de istorie, avem un rol important în formarea atitudinilor colective față de Ucraina. Și nu cred că există vreun profesor de istorie în România care să nu fie afectat emoțional de politica de intimidare, de presiune și de asimilare la care sunt supuși românii din Ucraina de autoritățile ucrainiene.
Ca istoric, înțeleg recrudescența naționalismului ucrainean în ultimii ani, pe fundalul războiului cu Rusia. Ca istoric, pot să înțeleg și politica de ucrainizare a minorităților naționale, ca o etapă în evoluția națiunii ucrainiene. Dar ca istoric pot să vă spun: stop, faceți o mare prostie. Uitați-vă la România, care este mai săracă fără evreii, armenii și germanii plecați din România în ultima sută de ani. Nu este mai săracă doar cultural, ci și economic. Diversitatea etnică și culturală contribuie la dezvoltarea economică a societății, dezvoltare de care beneficiază în primul rând populația majoritară.
În încheiere, vreau să fac un cadou Ambasadei Ucrainei în București. Regret că dl. Ambasador, Excelența Sa, Oleksandr Bankov, a plecat imediat după deschiderea conferinței. Îl rog pe dl. Oleksandr Zlatin, secretar II al ambasadei, să îi transmită dlui. Ambasador acest cadou. Am aici primele două volume dintr-o colecție de 10 volume, în curs de editare, despre presa românească despre Unire: Ziarele românești despre Unirea Basarabiei, Bucovinei și Transilvaniei. Vreau să organizez o lansare a acestor cărți în 28 Noiembrie 2018 la Cernăuți. Rog Ambasada Ucrainei să mă ajute în organizarea acestei lansări de carte și să le explice ofițerilor de securitate ucrainieni că sunt cărți de istorie, care nu atentează la integritatea teritorială a Ucrainei.
Mai am un cadou: o hartă a României în perioada interbelică, deci o hartă istorică, identică cu cele confiscate recent de Serviciul de Securitate din Ucraina la Cernăuți, la Centrul Cultural Hurmuzachi. O dau cadou cu rugămintea de a le explica ofițerilor de securitate ucraineni că posesia acestei hărți istorice nu înseamnă un atentat la integritatea teritorială a Ucrainei. Sper ca Excelența Sa, dl. Ambasador Oleksandr Bankov, nu va fi arestat de către Serviciul de Securitate al Ucrainei pentru posesia acestei hărți istorice, care reprezintă România în perioada interbelică”.
sursa: BucPress